Ruim 31 JAAR DE WERELD BINNEN HANDBEREIK

Martijn Nefs

Al op pad als reisleider tijdens de IVOR opleiding!

Hoi iedereen,

Mijn naam is Martijn Nefs en ben 33 jaar oud. Ik wil graag mijn ervaring met jullie delen die ik heb opgedaan tijdens het volgen van de IVOR opleiding.

In mei ben ik gestart met de IVOR opleiding in Utrecht. Tijdens de zomermaanden is er geen les. Om deze twee maanden nuttig in te vullen, ben ik gaan solliciteren bij reisorganisaties en was heel benieuwd wat het mij zou brengen.

Twee sollicitaties de deur uit en twee keer bingo. Estivant en One2gethertravel. Opleidingsmanager Ingrid helpt en ondersteunt je bij het opstellen van je sollicitatiebrief en CV, dat is heel fijn en geeft je vertrouwen. Ik heb zelf voor reisorganisatie Estivant gekozen omdat deze organisatie mij langer kon plaatsen en ik een heel prettig gesprek heb gehad op het hoofdkantoor. In Slovenië mocht ik drie Single reizen begeleiden.

Ik heb natuurlijk zelf al heel wat gereisd en dacht al veel te weten over de reiswereld, totdat ik aan de IVOR opleiding begon en er werkelijk een wereld voor mij open ging. De kennis en vaardigheden die ik geleerd heb van de deskundige docenten én de fijne sfeer in de klas hebben mij zoveel vertrouwen gegeven, zodat ik goed op pad kon gaan als reisleider. Alle kennis en vaardigheden zoals groepsprocessen, leiderschap stijlen, onregelmatigheden, en andere procedures kon ik toepassen in mijn eerste ervaring als reisleider. Ik had naast de map van Estivant ook mijn IVOR studiemap meegenomen zodat ik die altijd kon raadplegen.

Ik ben drie dagen voordat de eerste gasten komen al aangekomen in Ljubljana. Ik werd ingewerkt door mijn Estivant collega die daar eerder was begonnen. Ik mag het overnemen en de laatste drie groepen te begeleiden. Op zaterdag 5 augustus komen mijn eerste 16 gasten aan en de bus zou al om 05.00 uur arriveren. Ik sta om 04.30 uur op. Op de aankomst dag draag ik de Estivant polo. Vol enthousiasme sta ik klaar en de bus komt aanrijden bij de receptie. De gasten hebben 16 uur in de bus gezeten dus hebben een flinke reis achter de rug. Ik heb ze hartelijk welkom geheten, vervolgens heb ik ze geholpen met hun bagage en incheck.

De vakantie kan beginnen!

Na een heerlijk ontbijt heb ik afgesproken dat we om 10.00 uur de informatiebijeenkomst houden. Ik heb dit natuurlijk in de les geoefend en geleerd maar toch vond ik het spannend. In een uur heb ik ze alles verteld over de omgeving, faciliteiten, excursies, welkomstenvelop, programma etc. Ze hadden een 8-daagse reis geboekt “Actief Bled”, waardoor iedere dag excursies gedaan konden worden. Ik ben met sommige excursies meegegaan. Ik nam ze mee met een kennismakingswandeling en op woensdag zijn we per trein naar Ljubljana gegaan, waar ik ze als gids mocht begeleiden. (Veel inlezen vooraf) Iedere avond regelde ik voor de gasten een restaurant, de ene keer puur Sloveens, de andere keer een Europese keuken of een lekkere pizzeria, maar elke avond ergens anders. Ik maakte zelf een selectie aan de hand van programma en maakte met de eigenaar vooraf afspraken. Verder had ik de nodige administratie bij te houden en in het kasboek en moest verantwoorden. Het zorgen voor een juiste sfeer en gezelligheid was leuk en je zorgt ervoor dat iedereen een geweldige vakantie heeft.

Op de laatste avond tijdens het diner toen iedereen samen was, heb ik mijn afscheidspraatje gehouden, nog eens teruggekeken op de afgelopen dagen die we samen hebben doorgebracht en iedereen bedankt. Ik kreeg steeds applaus en zij bedankte mij voor mijn inzet en de geweldige vakantie. Geloof me, dat doet je zo goed.

En dan staat er de volgende dag alweer een nieuwe groep vakantiegangers klaar. Er gebeurt natuurlijk heel veel tijdens zo’n eerste ervaring en kan er wel een boek over schrijven. Het belangrijkste is dat ik ervaring heb mogen opdoen en alles uit de opleiding kon toepassen. Ik heb veel geleerd tijdens de IVOR opleiding, zo kon ik professioneel en zelfverzekerd zijn.

Voor iedereen die twijfelt; het IVOR geeft je de allerbeste basis die je écht nodig hebt. Dank je wel voor het lezen van mijn ervaring als reisleider en hoe enthousiast ik ben over de opleiding van het IVOR. Ik wens iedereen heel veel succes en mooie reizen toe.