Inhoud
Tijdens de opleiding komen zowel het werk van de host(ess) als dat van de reisleid(st)er aan bod. De inhoud van deze verschillende beroepen vertoont namelijk een aantal gemeenschappelijke raakvlakken; daarnaast stelt elk van de twee functies wél zijn eigen specifieke eisen.
De opleiding omvat de volgende vakgebieden:
-Reismarkt en werkmogelijkheden
-Voorbereiding op de specifieke bestemming, bijvoorbeeld samenstellen van een draaiboek
-Presentatietechniek, microfoontechniek, verbale- en non-verbale communicatie,
-Conflictbeheersing, situationeel leiderschap, groepsprocessen
-Klachtenafhandeling, slecht nieuws gesprek, probleemoplossend gesprek
-Commerciële aspecten, opzet en verkoop van excursies
-Relevante procedures: hotel, luchthaven, incheck, bagage-, douane- afhandeling, transfer
-Organisatorische aspecten, management
-Consumentenadministratie, klachtenformulieren
-Zakelijke contacten, hoteliers, lokale agent,
-Sollicitatietechnieken
-Rechtspositie en verzekeringen
-Duurzaam toerisme
Huiswerkindicatie: na iedere lesdag ben je gemiddeld 7 tot 12 uur bezig met het huiswerk, afhankelijk van je achtergrond.