Ruim 28 JAAR DE WERELD BINNEN HANDBEREIK

ANVR congres 2017

Gepost op maandag, 20 november 2017 door IVOR

“Vernieuwen of Verdwijnen”

Het thema wekt de nieuwsgierigheid; wat te verwachten?
Na 4 dagen in de congres bubbel met zoveel goede sprekers (chapeau ANVR!), nieuwe inzichten, nieuwe contacten, rijke lunches, borrels, geweldige diners, excursies, dansen en té weinig slaap, nu de uitdaging om een blog te schrijven op 1 A-4tje….

Vernieuwen in ondernemen is inmiddels niet meer weg te denken volgens Thomas Rau: “neem bijvoorbeeld Uber, het taxibedrijf met ontelbaar veel auto’s op de weg, zonder ooit een band te wisselen. Of Airbnb, de overnachtingen die zij boeken, zonder ooit een laken te verschonen”.

Iedere vernieuwing brengt vaak weerstand met zich mee. Iedere vernieuwing begint dan ook met willen! Volgens Camilla van den Boom: “Het vereist alleen maar een andere manier van werken”. Niet ‘ik ’maar terug naar ‘wij’…..
Ook Marius Appelman stelt: “niet geld, maar geluk als hoger doel. De klant centraal”.

Door een voortdurende ontwikkeling en vernieuwing van technologieën is er ook gesproken over kunstmatige intelligentie, robotica, blockchain, bitcoins. Niet meer te stoppen, het gebeurt gewoon. Volgens Ruud Veltenaar is het in de toekomst zelfs mogelijk intelligentie in de hersenen te implementeren. Let wel: IQ geen EQ! We zullen altijd onze karakters behouden en er zal altijd behoefte blijven naar dienstverlening.

Weer thuis en met een bijzonder positief gevoel terugkijkend op het congres en denkend aan het toerisme, het reizen, de markt, het vernieuwen of verdwijnen, de klant centraal, kom ik als opleider en dienstverlener tot de volgende gedachte;

“Het product, de reis, begint bij inkoop. Iedere organisatie wil zijn doelgroep bereiken, nieuwe doelgroepen bereiken, de meest originele reizen aanbieden, zo scherp mogelijk inkopen, mooier, verder, duurzamer, unieker. Er wordt veel tijd en geld voor ingezet en medewerkers krijgen opleidingen en trainingen om dit te realiseren. En terecht!
Daarna volgt de verkoop; er worden dure boekingssystemen ontwikkeld, geweldige websites gemaakt. Enorme bedragen uitgegeven om de vindbaarheid van de site te vergroten, marketingbureaus ingeschakeld. Medewerkers krijgen trainingen, en opleidingen om dit te realiseren. En terecht!
En dan komt de uitvoering van de reis aan bod. Hét moment waar het eigenlijk  allemaal om begonnen is; de klant! Bij veel organisaties is dit het moment waarbij de klant voor de eerste keer persoonlijk kennis maakt met de organisatie en de hand schudt van de reisleider.
De reisleider: het visitekaartje van de organisatie.
De reisleider: die het vertrouwen krijgt van de klant om zijn (droom)reis invulling te geven.
De reisleider: die het geluk van de klant als hoger doel heeft.
De reisleider: degene die de reis kan maken of breken……

Is het dan niet vreemd dat er bij de uitvoerende kant weinig opgeleid en getraind wordt. Is het dan niet vreemd dat juist daar waar de mogelijkheid is om de klant een onvergetelijke reis te bezorgen, waar de reisleider de organisatie een gezicht geeft, de reisleider het verschil kan maken, dat daar relatief weinig aandacht voor is. Het gaat er immers om de klant centraal te stellen. Of gaan alle budgetten op aan marketing en ICT?

Zou het een goede vernieuwing zijn om reisleiders ook meer trainingen en opleidingen te geven? Zou het een goede vernieuwing zijn ervoor te zorgen dat straks alle reisleiders ANVR gecertificeerd reisleider zijn? Desnoods met een nieuw ANVR logo 😉  “

Ingrid van Tilbeurgh
Opleidingsmanager bij IVOR Reisbegeleiding. IVOR bestaat 28 jaar!
Volgens Thomas Rau: “overstijgen de meeste bedrijven nauwelijks de 25 jaar”

Ben je benieuwd en wil je meer weten?
@ANVRcongres #ANVRcongres
ANVR congres 2017
Travmagazine
Travelution
Travelpro

 

 

Terug


CRKBO